petter@lomedia.no
Fra 21. september 2023 til 1. januar 2024 lå flyteriggen Noble Integrator i Åmøyfjorden utenfor Stavanger. Mannskapet fulgte sin vanlige skiftordning, med to uker på jobb og fire uker fri. Men i ukene som de var på jobb, fikk de ikke lov til å gå i land på fritiden. Partene er uenige om de skal ha kompensasjon eller ikke.
– Medlemmene våre mener de har rett på dette da det har vært utbetalt ved tidligere anledninger, forteller Frode Larsen, leder av bedriftsklubben Noble Ansattes Forening.
Mener det er feil tolkning av tariffavtalen
Uenigheten kretser rundt et punkt i overenskomsten for flyttbare offshoreinnretninger mellom Forbundet Styrke og Norges Rederiforbund.
Avtalens punkt 3.7 handler om retten til å gå i land på fritida. Hvis innretninga ligger i havn eller nært land, har ansatte rett til å gå i land på fritida.
Men ansatte må forbli om bord hvis det blir krevd på grunn av sikkerhet, nødvendig arbeid eller innretninga snart skal dra videre. Det utløser også et krav om en godtgjøring på 50 kroner i timen.
Det ligger også inne unntak fra at det skal gis kompensasjon:
«Bestemmelsene i dette punkt gjelder ikke der innretningene er på kontrakt og operatøren av beredskapshensyn forlanger full bemanning. Bestemmelsene gjelder heller ikke der de tekniske forhold gjør det sikkerhetsmessig risikabelt å entre innretningen uten ved bruk av helikopter.»
Og det er tolkningen av disse linjene som retten skal vurdere.
– Vår forståelse har alltid vært at operatøren kun kan kreve full bemanning fordi det er planlagt snarlig avgang, eksempelvis til feltet. Og at det er denne beredskapen avsnittet referer til, forklarer Robert Jaques de Vries i LO-forbundet.
Mener de er unntatt kompensasjon
I Arbeidsretten møtte Noble Drilling Norge AS og Norges Rederiforbund med sin advokat Erlend Vasshus. Han skrev i en e-post at de ville legge fram sitt syn der.
Ifølge sakens dokumenter kan vi se at de mener unntaksbestemmelsen om å gi kompensasjon, gjelder i denne saken, og at oljearbeiderne dermed ikke har krav på godtgjørelse.
De begrunner det blant annet med at de fram til 21. desember var på kontrakt for Aker BP, og at formålet med oppholdet i fjorden var å oppgradere riggen til et senere prosjekt for Aker BP.
Noble tolker dette som en situasjon der operatøren av beredskapshensyn forlanger full bemanning, og at de derfor er unntatt å betale kompensasjon.
Klubbleder for Styrke i Noble Drilling Norge AS, Frode Larsen.
Petter Pettersen / Arkiv
Krever erstatning
Ifølge LO-forbundet krever unntaket at det er et konkret pålegg fra operatør i hvert enkelt tilfelle, og ikke at det kan unntas kompensasjon basert på en generell klausul i kontrakten med riggeier.
De mener videre at en så bred forståelse av unntaksbestemmelsen, vil gjøre at hele punkt 3.7 i avtalen blir satt ut av kraft.
– Dette er et tariffmessig prinsipp som må avklares. Vi mener at beredskapshensyn i det omstridte punktet gjelder beredskap for riggens snarlige avreise, sier klubbleder Larsen.
LO-forbundet mener det var tariffstridig å ikke gi oljearbeiderne kompensasjon og krever etterbetaling på 50 kroner timen for perioden til de berørte arbeiderne.
Tirsdag 2. september var saken oppe i Arbeidsretten. Dommen var ikke kommet da Magasinet gikk i trykken.
